2018. április 16., hétfő

AMI SOK, AZ SOK


            A minap a szerbiai autópályának nevezett valamin utaztam. Az orvosok helyében én terápiás célokra javasolnám mindenkinek. A vesekő elindul, az epekő kimozdul. A vérnyomás emelkedik, az erek kitágulnak. Kitágul a pupilla is, szemünk nem győzi követni a kis kátyúcskákat, az össze-vissza tömködéseket. Hogy hányféle aszfaltból készült, azt még a legelvetemültebb szakemberek sem tudják megmondani. A vonalakat húzták, amerre gondolták. Sok helyen meg kihagyták. Egyébként jó a hasi zsírpárnák, úszógumik eltüntetésére is az állandó rezgés… Alakformáló edzésnek…



            Egy gond van, nem éppen olcsó módszerről beszélünk. A Szabadka-Újvidék táv 350 dinár. Oda-vissza 700. Havi húsz munkanap 14 piros. 117 euró. Éves szinten 1404 euró. Ezernégyszáz euró!!! Nem semmi. És egy 103 kilométeres szakaszról beszélünk, hol van még a többi! Nem ezért vagy azért, de pofátlanul drága. Őrült pénzeket kaszál a Szerbiai Útügyi Igazgatóság, vagy valaki más. Hogy nem az utak javítására költik, az biztos. Látszata legalábbis nincs. És lassan kezdődik a nyaralási idény, egyre több utazó ismerheti meg haladó országunk politikusaink által agyondicsért pályáját.


            Normáliséknál, ahol nem 500 euró az átlagfizetés, sokkal olcsóbb az autókázás. Valójában, nálunk is kevesebb az 500-nál, csak ezzel etetnek bennünket.
            Menjünk át a szomszédba… Magyarországon van heti, havi, éves és megyei matrica. Az éves az ország összes fizetős útszakaszára érvényes január 1-jétől a következő év január 31. napjának 24. órájáig. 13 hónapra 42.980,00 forint, vagyis 140 euró. Azt még mindig nem értem, hogy a röszkei átkelő pár kilométeres szakasza miért matricaköteles, de ez van. 5000 forintos befektetés egy évre…
            Románia összes közútjához szükséges az ún. „Rovinieta” megvásárlása, amelyet bárhol ellenőrizhetnek az ország területén.  Ez 12 hónapra 28 euró.


            Szlovákiában 2016. január 1-től került bevezetésre az elektronikus díjrendszer. A 10 napos 10 euró, a havi 14 euró, az éves matrica pedig 50 euróba kerül.
            Szlovéniában az éves díj 110 euró.
            Horvátországban, Olaszországban, Franciaországban, Görögországban, Spanyolországban használatarányosan kell fizetni. Annyit fizet az ember, amennyit megy. A fizetőkapuknál kell kiegyenlíteni az úthasználatért kirótt díjat.
            Az osztrák autópálya is kissé jobb, mint a miénk. A fizetéseik is kicsivel magasabbak. A matricák 10 napos, 2 hónapos vagy 1 éves érvényességi időtartamra érhetők el. Az éves matrica 87,30 euró.


            Svájcban az átlagfizetés alja 5000 frank körül van. Az autópályáin matricás fizető rendszer van használatban, és csak éves matrica kapható, melynek ára 40 CHF (kb. 33 euró).
            Németországban nem kell fizetni az autópályákon, bár a jelek szerint 2019-től változások várhatóak, megszűnik az ingyenes úthasználat.
            Nem kell komoly matematikai tudás ahhoz, hogy összevessük az életszínvonalat és az autópálya díjakat. Szerbia ebben is a legjobb. A legdrágább. Fényévekkel járunk az környező országok, az Európai Uniós tagállamok előtt.  Senki nem emeli fel a hangját. Senki nem szól semmit. Tűrünk, fizetünk. Jut a haladó, semmittevő pártkáderek fizetésére is. Ez van. Ez jutott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...