2017. október 24., kedd

EGY KIS MATEMATIKA

        Ritkán alszom délután. Ma sem kellett volna. Rémálmaim voltak. Tereltem a kecskéket, a juhokat, a barmokat, a tarisznyámban vittem a pénzt. A tizedet. A dézsmát. Zokogtam a földesúr előtt. Megalázkodtam. Könyörögtem. Kértem, hogy ne vegye el tőlem azt, amiért keményen megdolgoztam, ne kelljen odaadnom. Nem tudom így miből etetni a gyerekeimet. Fáznak, nincs mit felhúzniuk, éhesek. Nem hatódott meg. Vastag ajka azt üvöltötte, hogy mit akarok, nem elég nekem az, ami marad? Osszam be! Dolgozzak többet! Ne lustálkodjak! A Bibliában is olvashatunk a tizedről. Meg hogy hány uralkodó bevezette annak idején, és mi van akkor, ha most ő is bevezette… Ajánljam fel a tizedet jó célokra, majd az utódaim hálásak lesznek érte egyszer.
        Egyszer… A földesúr a valóságban sem jóságos. Most azt szajkózza, hogy januártól emeli a fizetéseket, a nyugdíjakat. Nem igaz, hogy a „tizedet” adja vissza. Sokkal többet tesz értünk, soha nem látott magasságokba szökik a járandóságunk. Hazugnak nevezi mindazokat, akik ezt nem értik, akik nem egyeznek vele.
        Szóval, 2014-ben a kormány csökkentette Szerbiában a béreket, a nyugdíjakat. Januártól meg emelni fog. A nagyfőnök azt állítja, hogy jelentősen. Én azt állítom, hogy nem igaz.
        A nominális érték az a névérték. A 100 dinár akkor is 100 dinár, ha az infláció miatt a vásárlóértéke csökken. A reálérték pedig az inflációval korrigált érték.
        Ha reálisan nézzük, akkor a katonaság, a rendőrség, az egyetemeken, az adminisztrációban dolgozók kevesebbet keresnek, mint 3 éve. Nem is kevéssel. Az egészségügyben dolgozók fizetése 0,9%-kal, az oktatásügyben dolgozóké pedig 3%-kal lesz magasabb. Ez 1200 dinár valójában.
        Mi a helyzet a nyugdíjasokkal? Azok, akiknek a nyugdíja 25 ezer dinár alatt volt, 1000 dinárral kapnak majd többet 2018-ban. A pénz azonban kevesebbet ér reálisan. Kevesebb élelmiszert vehetnek. Kevesebb gyógyszert. És ez a jelentős növekedés! Akiknek 25 ezer felett volt a nyugdíjuk, semmi jóra nem számíthatnak, jövőre kevesebből kell gazdálkodniuk, mint 2014-ben. Ők sem nominálisan, sem reálisan nem érik el a 3 évvel ezelőtti szintet.
        A fogyasztói kosár 2015-ben 1,9%-kal, 2016-ban 1,2%-kal, 2017-ben pedig 3%-kal emelkedett.

        Mesélhet a nagyfőnök, amit akar. Fényezheti magát. A kormányt. A százalékok, a matematika önmagáért beszél. Egy szó mint száz: ők egyre jobban élnek… Mi meg egyre rosszabbul…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...