2017. április 19., szerda

BESZÉL MAJD AZ UTÓKOR...

                Elfütyültem sorszámot kérni Ursulától. A barnamedvétől, aki egy orvosi rendelőben dolgozik Dr. Bubó asszisztenseként. Igazán kedvesen fogadott. Látva a helyzet súlyosságát, azonnal a világ legismertebb uhu doktorához vezetett, aki az Orvosi Begyetemen diplomázott. A doki bácsi már sok állaton segített, meggyógyította a köhögő harcsát és a reumás mókust is. Csak tud javasolni valamit nekem is…
        Belekezdtem a mondandómba. A Jó reggelt Vajdaság oldalon ajánlották, hogy hozzá forduljak. Ez itt most a reklám helye, olvassák el a teljes cikket: KÉREM A KÖVETKEZŐT!
        Van ez az írás, ami összekapcsol sok mindent. Megjelenik benne a demokrácia, Freud, Che Guevara, a Sas-kabaré, a focimeccs, a drogosok, Caligula, sőt még Péró bácsi is. Többször is elolvastam, mert szerettem volna megérteni. Józan, paraszti eszemre hagyatkoztam. Még amit értek, azt sem értem. Ha átsiklok a helyesírási hibák felett, akkor is értelmetlen az egész. Tény, hogy napok óta balhék vannak mindenfelé. Tény, hogy egyesek szűzlányként csodálkoznak, „hogy Szerbiában a külvilág mérvadó tényezői szerint is demokratikus választás zajlott”. Az biztos, hogy szűzlány nem vagyok. Az is biztos, hogy a választás nem volt demokratikus. Megfélemlítések, lefizetések, munkahely ígérgetések. Mindannyian tudunk róla, csak vagy bevalljuk, vagy nem. Akik csodálkoznak, lehetnek akár szűzfiúk is.
        Igen. Őgyelgünk. A kisvárosban, a nagyvárosban. Nem vezényszóra. Nem tucatnyian. Több ezren. És szeretnénk a demokráciát, a sajtó szabadságát. Egyre többen csatlakoznak hozzánk. Neves újságírók, énekesek, színészek, orvosok, értelmiségiek, tanárok, rendőrök, katonák, egyszerű munkásemberek. Idősek és fiatalok. Sétálunk. Védjük az egészségünket, tágítjuk a tüdőnket. A dilit meg ránk hagyják. Egyelőre.
        Hogy miféle zugokból, melyik kő alól másztunk elő? Az otthonainkból. A tehetetlenség hajtott bennünket előbújni. Nem tudjuk már elviselni a hazugságot. A képmutatást. Az ígéreteket. A nélkülözést. Nem bírjuk már látni a befizetésre váró számlahegyeket. Gyerekeink kinőtt cipőjét. Vacsora helyett teszünk egy laza kört. Fesztiválozunk egy kicsit, hallatjuk a hangunkat, majd szépen hazamegyünk beindítani a mosógépet, mert akkor van olcsó áram. Egyre nagyobb a fényünk, mint a lángunk. Csak vezetőink korma zavaró. Ez pedig nem levakarható. Kár is vitába bocsátkozni minisztereink munkakönyvében lévő munkaévekről. Meg a végzettségükről. A megvásárolt diplomáikról. Mert én igenis dolgozom. Ők meg lopnak. Vihetném akár én is ezt a táblát. És nem vagyok drogdíler. Az én adómból nyomtatták a plakátokat, fizették a kampányra menő autóbuszokat, a szendvicseket, az ott megjelenők napidíját, szerbiai körútját. Azt ne mondja valaki, hogy az államelnök szabadkai beszédére szabadkaiak mentek… Még a CNN is azt hitte, migránsok érkeztek a határra…
        És a többi sem kismiska. Különben is jobban szeretem a sárgadinnyét a görögnél. Nem szeretnék mártír lenni, tökön sem rúgom magam, viszont a lelkiismeretem ezt diktálja. A kis mondókát lehetne másként is értelmezni:
Ez elment kampányolni,
ez lefizette,
ez megfélemlítette,
ez ígérgette,
és ez a marha nagy meg bezsebelte!
        Kisváros, nagyváros, ismer mindenki mindenkit. Régóta világos már minden. Nem hisztizek, csak fütyülve „tüntizek”.
        Nem kell egymás torkának ugranunk. Nem kell egymást meggyőznünk a magunk igazáról. A vélemények különbözősége színesebbé teszi mindennapjainkat. Milyen unalmas is lenne, ha birkaként bólogatnánk mindenre… Kulturált keretek között vitatkozni egy jó dolog, még akkor is, ha a végén nem jutunk közös nevezőre. Fejlesztjük érveléstechnikánkat, beszélgetünk egyet, új nézőpontokat ismerünk meg. Toleráljuk már egymás véleményét, ne sértegessük egymást…   
        Dr. Bubó csak szivarozott. Arról ismert, hogy a tüneteknek mindig keresi a lelki, pszichológiai okait. Az én betegségemre se lábsót, se fogsort nem tudott felírni. Mivel szereti a galibákat, fogott egy fütyülőt, Ursulától elkért két fedőt, és a terápia után elkísért az esti sétára…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...