A Naplóban jelent meg Bence Erika
írása a blogomról. Megtiszteltetés számomra.
Majd
akkor írjon nekem Magyarország miniszterelnöke felkérő levelet, ha el tudja
fogadni, s garantálni tudja, hogy semmilyen következménye (sem fizikai, sem
egzisztenciális) nem lehet annak, ha én őt és politikáját nem támogatom. Ha
akkor is „kellek”, mint diskurzusra alkalmas „jövőalakító”, ha tudja, hogy
társadalmi és politikai meggyőződésem eltér az általa preferálttól.
Egri Emma, a délvidéki asszony,
aki nyílt levelet írt Magyarország miniszterelnökének, nem én vagyok.
E kijelentés nyilvános
közzétételére azért volt szükség, mert az említett levélnek a közösségi
hálózaton való megjelenését és elterjedését követően többen is megkérdezték
tőlem, vajon nem én rejtezem-e a pszeudonim mögött. Akkor kettős érzés kerített
hatalmába: a jó, miszerint sokan úgy vélik, lehetnék az, aki a levélbe foglalt
bátor, higgadt, lényeget megragadó gondolatokat ilyen mélységes egyszerűséggel
képes kifejezni; hogy sokan vagyunk, akik ezt a véleményt magunkénak
mondhatnánk. A kissé rossz szájíz meg azért, mert alig van, ki ezt nyilvánosan
fel is vállalná. Miként Egri Emma sem. Nyilván, még van mit veszítenie.
Már csak azért sem írhattam én
azt a levelet, választ Orbán Viktor felhívására, melyben a 2018-as választói
névjegyzékbe történő regisztrálásra kér, s amelyben egyfajta „közös
sorsalakítás” vízióját festi meg előttünk, mert – akkor még – nem is kaptam
ilyen levelet.
De tíz napja megérkezett. Jól
felismerhető. Nem is bontottam ki azonnal. Egri Emma már megírta, mi van benne.
Emlékek jutottak eszembe.
1998-ban jártam először Erdélyben. A térséget az irodalom világából ismertem,
ottani ismerősöm, barátom nem volt. Természetesen lettek. Azóta már sokan.
Akkor jöttem rá, hogy hiába húztak falakat közénk, szögesdrótot és
adminisztratív akadályokat (mint a zárt, útlevéllel és vízummal átléphető
országhatár), sem ez, sem a hetven év elzártság nem változtatott a lényegen.
Nyelvünk és kultúránk megegyező sajátosságai változatlanok maradtak. Semmilyen
lényeges különbség nem volt gondolkodásunk és vágyaink között. A csíkszeredai
piacon véletlenszerűen megismert falusi bácsi ugyanazt és ugyanúgy fogalmazta
meg gondolatait, mint még életükben az én nagyszüleim: „Ha még egyszer
Magyarország lehetnénk!” Erre a bácsira gondoltam, aki nyilvánvalóan nem
valamiféle háborús revízióra gondolt, miként az én nagyapám sem, csak arra,
hogy szeretne valamiképpen ismét a magyar nemzeti közösség tagja lenni, mert
természetszerűleg tartozik hozzá, és annakidején, a II. világháborúban meg is
hozta e közösségért – ki így, ki úgy – a maga áldozatát. Gondolom, ezek az
emberek – kiket a Jóisten megtartott még ebben a világban – most igazi
elégtételt nyertek. Megérdemlik. Talán ők egyedül igazán.
Ezért ütött szíven kissé, amikor
mégis felbontva a miniszterelnök levelét, első mondatában azt olvasom, hogy
2010-ben az Országgyűlés „megadta” a kettős állampolgárság lehetőségét a
határon túli magyarok számára. Talán szólhatott volna a levelet papírra vető
hivatalnak, talán megérezhette volna – természetesen, amennyiben nem vágyik
valamiféle tömjénező hálaáradatra –, hogy javítsák ki a szót másra. „Lehetővé
tette”, „visszaállította”, „bevezette”. „Megadni” ugyanis azt lehet, amivel az
ember eredendően nem rendelkezik. S a
szó a gesztustevő érdemeit, nem a „megjutalmazott” áldozatvállalásának mértékét
fejezi ki. A miniszterelnökét és nem az oroszországi frontokon, majd a
fogolytáborokban szenvedő és sínylődő, ma már igen idős emberekét és a
hozzátartozóikét, akik közül sokan, a II. világháború után arra jöttek haza,
amikor végre hazajöhettek (miként többségük nem is valamiféle ideológiai
megfontolásból, hanem a törvény kényszere alatt ment katonának), hogy
családjukkal együtt kollektív bűnösség részesei lettek – már amennyiben a
családjuk túlélte a háborút követő megtorlásokat. Az áldozatvállalás nagysága
abban rejlik, hogy ezek az emberek ennek ellenére is kitartottak nemzeti és
kulturális meggyőződésük mellett, magyarul gondolkodtak és magyar szellemben
nevelték gyermekeiket, ezt hagyományozták unokáikra akkor is, amikor egyszerűbb
volt és főleg biztonságosabb önkéntesen beolvadni, asszimilálódni egy
hurráoptimista többségi mentalitásba.
Ezt hoztam fel érvként annak az
asszonynak, B. Máriának is, aki egyik posztom, a jelenlegi kormány ideológiai
plakátháborúját bíráló cikk megosztása alá azt írta nekem kommentárban: „De a
magyar állampolgárságot ettől a rendszertől kaptad MADAM!” Így, csupa
nagybetűvel a megszólítás, ami az internetes jelhasználatban kiabálást jelent.
A „madám” pedig a bordélyházak főnökasszonyát a magyar nyelv szellemében. Ma
sem használjuk másként a szót, mint többé-kevésbé pejoratív értelmű
kifejezésként. Miként az idézett mondatban is így szerepelt. Szándékosan.
Szóval: TE, KURVA!
Az eset marginalitása és
nyilvánvaló alacsony szellem-kulturális színvonala ellenére jellemző és
távolabbra is mutat. Ezért szeretném most, itt, elmesélni körülményeit. Azzal
kezdődött, hogy mindketten kommentáltunk egy, a legújabb és extravagáns (meleg)
divatot bemutató cikket. Ő – miként a kommentálók többsége – afféle szellemben,
hogy „majmok”, „állatok”, „veszélyeztetik gyermekeink identitását”, „el kell
takarítani őket”. Én meg az önmérséklet és a tolerancia jegyében, mondván, a
jelzett bemutató egyértelműen transzvesztita divatot prezentál, nem nekünk
szól, nem következik belőle az, hogy bárhol is trenddé válnék az egyébként
szándékosan provokatív ruhaviselet. Tehát, ha valaki afféle ruhákban érzi jól
magát, viselje őket! Engem nem kell, hogy zavarjon, miként az sem igaz, hogy –
ha szülőként pozitív hatást gyakoroltunk gyermekeinkre – bármilyen
kedélyborzoló reklám letéríthetné őket a társadalmilag normatív útról. Vagyis
nagy tévedés azt gondolni, hogy bárki gyermeke, ha egyébként genetikailag
heteroszexuális adottságokkal született a világra, a tömegkommunikáció ilyen
perifériális hatására meg fogja változtatni identitását. Miként az sem igaz,
hogy kulturális és vallási meggyőződésünkre, kiállásunkra – a befogadási kvóta
értelmében – ezernégyszázegynéhány elszigetelt muzulmán menekült (de lehetnek
akár migránsok, miként azt az irányukba gyakorolt antihumánus hozzáállást
kicsinyíteni igyekszik az uralkodó politikai szólam) befolyással lehet.
Hogy miképp jön ide most a
migránskérdés? Egyrészt úgy, hogy a B. Mária nevű asszonnyal kezdett vitánk
(nem hiszem, hogy az én nyelvhasználatomnak köszönhetően!) nagyon gyorsan a
szellemi lincselés fázisába került, s megint nem hiszem, hogy én vittem el abba
az irányba. Nem írtam ugyanis B. Mária privát levelesládájába sértegető
üzeneteket. „A Jóisten nem teremtett melegeket, te hülye liba, ballibsi!” Ez és ehhez hasonlók érkeztek az enyémbe
addig, amíg végérvényesen le nem tiltattam hozzáférési lehetőségeim
igénybevételétől. Másrészt úgy kerülhet ide a migránskérdés, hogy a – leírt
esettel összefüggésben – tünet értékű, félelmetesen fenyegető megnyilatkozás.
Azt sugallja, hogy ha egy uralkodó ideológia bizonyítottan lojális híve vagy,
akkor mindenféle törvényes retorziótól mentve gyakorolhatsz szellemi agressziót
másokra, s ha az megfelel egy politikai érdeknek, akkor az emberi együttérzés,
humánum és más alapvető emberi értékek visszájára fordítása, szelektív
alkalmazása nem elítélendő már.
Gondolom, B. Mária nincs is
tudatában annak, hogy amit nekem írt, az egy erősen agresszív magatartás
írásbeli megnyilatkozása. És a történelem példái mutatják (pl. a kunmadarasi
pogromokban részvevő, majd elítélt családanyák esete), hogy az ilyesféle
agresszió egy hajszálnyira sincs a fizikai leszámolástól. Erre is volt már nem
is egy példa a közelmúltban. Kigyúrt férfi bántalmaz számára ismeretlen nőt egy
aluljáróban, mert atrocitásnak gondolja, hogy idegen nyelven szólnak hozzá.
Mert ő nem idegen. Persze, hozhatják fel
ellenvetésként, az ilyen esetekre lesújt, miként az említett férfire is
lesújtott a törvény ereje. Csakhogy ez már késő. A törvénynek elsődlegesen azt
az ideológiát kellene elítélnie, amely magát a meggyőződést táplálja, miszerint
bárki csökkentett értékű, számkivetett és kiszolgáltatott lehet, ha idegen,
migráns, cigány, nem keresztény, meleg, liberális, értelmiségi, vagy valamilyen
módon ellenzéki.
Hát ezért.
Nem regisztrálok a választási
névjegyzékre!
Természetesen, köszönöm és
megtisztelő a gesztus irányomban, amely arról szól(na), hogy kettős
állampolgárként, határon túli magyarként szavazatommal a magyar nemzet
egyenrangú tagjaként vehetek részt a „közös jövő” alakításában. Csakhogy – az
ecsetelt uralkodó politikai ideológia értelmében – én nem lehetek egyenrangú és
tevékeny tagja a közösségnek, amennyiben kiderül, hogy liberális szellemiségű,
ellenzéki értelmiségi vagyok. Majd akkor írjon nekem Magyarország
miniszterelnöke felkérő levelet, ha feltétel nélkül gondolja azt, hogy a magyar
nemzetközösség egyenrangú tagja vagyok! Ha mindenféle kirekesztés nélkül
lehetnék balliberális – ha akarnék. Ha gyermekeinket nem arra kellene tanítani,
hogy amennyiben kreol bőrük miatt valaki lecigányozza őket, vagy migránsnak
nézi, akkor konfliktuskeltés nélkül magyarázzák el, hogy nem tartoznak az
említett etnikum tagjai körébe. Ha egy ilyen megnyilatkozásra nem is kellene
reagálniuk! Mert mi van, ha valaki az említettek csoportjába tartozik! Ha nem
az lenne a szégyen, hogy valaki cigány vagy menekült, zsidó vagy meleg, hanem
az, hogy bárki ezeket az identitásokat támadások célpontjának tekintheti.
Majd akkor írjon nekem
Magyarország miniszterelnöke felkérő levelet, ha el tudja fogadni, s garantálni
tudja, hogy semmilyen következménye (sem fizikai, sem egzisztenciális) nem
lehet annak, ha én őt és politikáját nem támogatom. Ha akkor is „kellek”, mint
diskurzusra alkalmas „jövőalakító”, ha tudja, hogy társadalmi és politikai
meggyőződésem eltér az általa preferálttól.
Akkor, ha – megnyilatkozásai
alapján érzékelhető – intelligens és tanult fiatal nők, mint Egri Emma,
gondolkodás nélkül le merik írni valódi nevüket, mert nem kell tartaniuk
semmitől, ha a közfelfogással ellentétes véleményüket fogalmazzák meg. Ha nem
félnek többé.
Nem tudom, ki Egri Emma. Noha,
cikkei alapján az az érzésem, hogy ismerem.
Szerénytelenséggel azt remélem, hogy valamilyen formában (tanárként vagy
íróként) tanítottam is. Talán. Egy biztos. Én sokat tanultam tőle. Többek
között azt, hogy – alaptermészetemmel ellentétben – higgadtnak és megfontoltnak
kellene maradni. Mert úgy, talán, meggyőzőbbé válhat szavunk. Az agresszióval
szemben is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése