Van nekünk egy autópályánk. Vagy
autóutunk. Nem is tudom, minek nevezzem. A térképeken, a Szerbiai Útügyi
Igazgatóság honlapján A1 néven fut. 374 km.
A közlekedési tábláik is különbözőek. A
hivatalos meghatározás szerint az autópályán követelmény az ellentétes irányú
sávok fizikai elhatárolása, a legalább 2x2 sáv és a leálló sáv is. Ez van, ahol
megtalálható, van, ahol nem. Az autópálya szerb nyelven az autoput, az autóút
meg a moto put vagy brzi put. Az előbbin 120, az utóbbin 100 kilométer óránként
a maximális megengedett sebesség.
Autóút Autópálya Szerbiában Autópálya Magyarországon
Zorana Mihajlović építésügyi,
közlekedési és infrastruktúra-fejlesztési miniszter pár napja jelentette be,
hogy indítványozni fogja, hogy 130-ra emeljék a maximális sebességet egyes
helyeken, mert erre minden feltétel adott. Nem tudom. Aki száguldozott eddig
is, az ezután is fog, aki meg óvatosan, figyelmesen vezetett, ezután is olyan
marad. Amilyen autóállományt vezetünk, 130-nál már szét is esnek… Különben meg
mindegy, hogy mennyi a sebességkorlátozás, akit megfognak a rendőrök, és van
ismeretsége megfelelő körökben, úgysem fizet büntetést… Kedves Zorana asszony,
nem indítvány, javaslat kell, hanem járható autóút! Meg akkor még egy sáv. Meg
jobb fizetés. Meg jobb autó.
A 130-nak anyagi vonzata is van. Többet
fogyaszt az autó. Több üzemanyag kell. Környezetvédelmi szempontból sem jó.
Növekszik a káros gázok kibocsátása. Milyen következményei lesznek ennek?
Veszélyes az A1. Mintha elátkozták volna
a Topolya – Bácsfeketehegy szakaszt. Akár a veszélyt jelző vagy a fekete pont
táblát is kitehetnék. Ez az elővigyázatosságot fokozná. Romániában például
2014-ben vezették be ezt az új táblát, melyet olyan útszakaszokra helyeznek ki,
ahol egy kilométeren, öt év leforgása alatt 10-nél több súlyos közúti baleset
történt, és amelynek 10-nél több súlyos sérültje volt. Magyarországon még nem
láttam ilyent… Azt sem találtam meg sehol, hogy nálunk mi alapján teszik ki ezeket
a közlekedési jelzőtáblákat. Hiába beszélünk egyenes részről a Topolya –
Bácsfeketehegy szakaszon, rengeteg baleset történik. Tömegszerencsétlenségek,
kigyulladt autók, felfordult autóbuszok, súlyos sérülések, halálos áldozatok. Pedig
őket is hazavárták…
Évről évre ugyanaz a gond. Hazafelé
tartanak a vendégmunkások, a mieink és a törökök is. Nyaralnak az emberek. A szerb-magyar határt
hétvégenként meg sem lehet közelíteni, a fizetőkapuknál kígyózó sorok
várakoznak órák hosszat. Az utasok többször is felvetették, hogy valamilyen
megoldást kellene találni erre a problémára, de az illetékesek hallgatnak. A
várakozási idő nem csökken a határon, a szerbiai pályadíj fizetési rendszert
sem egyszerűsítik, sőt újabb kapuk épülnek. Jelen pillanatban a
Szabadka–Újvidék szakasz 110 dinár, az Újvidék–Belgrád 210 dinár, a Belgrád–Niš
autópálya 800 dinár és a Niš–Leskovac szakasz 210 dinár. Ki lehet számolni,
hogy ez egy irányba mennyi. Meg kell nézni, mennyi normáliséknál, ahol normális
autópálya van... És még az idén emelkedni is fog! A nagyfényi, csantavéri,
topolyai, bácsfeketehegyi, verbászi, ókéri lejáratoknál, oldalsó kapuknál is fizetni kell
majd az autópályán megtett kilométerek alapján. Egyelőre még nem tudni, mennyi
lesz az útdíj összege.
A szürke 50 árnyalata
Itt épül egy szakasz, ott épül egy
szakasz. Hivatalosan átadják a politikusok, tapsolnak a kivezényeltek. Elmondják,
hogy a mi autóutunk a legmodernebb, a legszebb, a legkorszerűbb egész Európában…
Ez jutott nekünk. Néhol lyukas, néhol a vesekövet is elmozdítja a helyéről. Egyes
helyeken lezárják, építenek, foltozzák. Az jutott eszembe, most ahogy utaztam
rajta, hogy mintha a szürke 50 árnyalatát aszfaltozták volna bele az útépítők… A
GPS sem tudja követni, hol, mi történik. Folyamatosan építkeznek, de sosincs
vége. El sem tudom képzelni, hogy mikor lesz kész, mikor lesz olyan, hogy Horgostól
a macedón határig
befejezzék...
Vigyázzunk magunkra és másokra is! Nemcsak az autóúton, az autópályán, a közúton, hanem úgy általában...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése