A minap a szerbiai autópályának
nevezett valamin utaztam. Az orvosok helyében én terápiás célokra javasolnám
mindenkinek. A vesekő elindul, az epekő kimozdul. A vérnyomás emelkedik, az
erek kitágulnak. Kitágul a pupilla is, szemünk nem győzi követni a kis
kátyúcskákat, az össze-vissza tömködéseket. Hogy hányféle aszfaltból készült,
azt még a legelvetemültebb szakemberek sem tudják megmondani. A vonalakat húzták,
amerre gondolták. Sok helyen meg kihagyták. Egyébként jó a hasi zsírpárnák,
úszógumik eltüntetésére is az állandó rezgés… Alakformáló edzésnek…
Egy gond van, nem éppen olcsó
módszerről beszélünk. A Szabadka-Újvidék táv 350 dinár. Oda-vissza 700. Havi
húsz munkanap 14 piros. 117 euró. Éves szinten 1404 euró. Ezernégyszáz euró!!!
Nem semmi. És egy 103 kilométeres szakaszról beszélünk, hol van még a többi! Nem
ezért vagy azért, de pofátlanul drága. Őrült pénzeket kaszál a Szerbiai Útügyi
Igazgatóság, vagy valaki más. Hogy nem az utak javítására költik, az biztos.
Látszata legalábbis nincs. És lassan kezdődik a nyaralási idény, egyre több
utazó ismerheti meg haladó országunk politikusaink által agyondicsért pályáját.
Normáliséknál, ahol nem 500 euró az
átlagfizetés, sokkal olcsóbb az autókázás. Valójában, nálunk is kevesebb az 500-nál,
csak ezzel etetnek bennünket.
Menjünk át a szomszédba…
Magyarországon van heti, havi, éves és megyei matrica. Az éves az ország összes
fizetős útszakaszára érvényes január 1-jétől a következő év január 31. napjának
24. órájáig. 13 hónapra 42.980,00 forint, vagyis 140 euró. Azt még mindig nem
értem, hogy a röszkei átkelő pár kilométeres szakasza miért matricaköteles, de
ez van. 5000 forintos befektetés egy évre…
Románia összes közútjához szükséges
az ún. „Rovinieta” megvásárlása, amelyet bárhol ellenőrizhetnek az ország
területén. Ez 12 hónapra 28 euró.
Szlovákiában 2016. január 1-től került
bevezetésre az elektronikus díjrendszer. A 10 napos 10 euró, a havi 14 euró, az
éves matrica pedig 50 euróba kerül.
Szlovéniában az éves díj 110 euró.
Horvátországban, Olaszországban,
Franciaországban, Görögországban, Spanyolországban használatarányosan kell
fizetni. Annyit fizet az ember, amennyit megy. A fizetőkapuknál kell kiegyenlíteni
az úthasználatért kirótt díjat.
Az osztrák autópálya is kissé jobb,
mint a miénk. A fizetéseik is kicsivel magasabbak. A matricák 10 napos, 2
hónapos vagy 1 éves érvényességi időtartamra érhetők el. Az éves matrica 87,30
euró.
Svájcban az átlagfizetés alja 5000
frank körül van. Az autópályáin matricás fizető rendszer van használatban, és
csak éves matrica kapható, melynek ára 40 CHF (kb. 33 euró).
Németországban nem kell fizetni az
autópályákon, bár a jelek szerint 2019-től változások várhatóak, megszűnik az
ingyenes úthasználat.
Nem kell komoly matematikai tudás ahhoz,
hogy összevessük az életszínvonalat és az autópálya díjakat. Szerbia ebben is a
legjobb. A legdrágább. Fényévekkel járunk az környező országok, az Európai
Uniós tagállamok előtt. Senki nem emeli
fel a hangját. Senki nem szól semmit. Tűrünk, fizetünk. Jut a haladó,
semmittevő pártkáderek fizetésére is. Ez van. Ez jutott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése