2016. november 11., péntek

ELEKTRONIKUS EGÉSZSÉGÜGYI KÖNYVECSKE

        Valahol a fiók mélyén még őrzöm a régi, barna fedőlapú betegkönyvemet. Abban írja, hogy mire vagyok allergiás, mikor és mire kaptam vakcinát. Van papír fedelűm is.  
        Az elektronikus egészségügyi könyvecskékről először 2010 augusztusában hallottam. Akkor jelentették be, hogy 2013 végéig minden szerbiai állampolgárnak le kell cserélnie a papír alapú könyvecskéjét elektronikusra, chippel ellátottra. Valjevóban próbálták ki először a rendszert. Nem nagy sikerrel. Nem voltak leolvasók, a nővérek, orvosok azt sem tudták, mit kezdjenek az új bankkártyára hasonlító lapocskával. Pedig számítógépes összeköttetésben voltak a kórházak, az egészségházak, a gyógyszertárak. Tény, hogy a papír könyvecskék szétszakadtak, sűrűn kellett cserélni őket. Leestek róla a matricák, melyek a könyvecske hitelességét bizonyították.
        2011 decemberében új egészségügyi okmányokról szóló szabályzat lépett hatályba, és csak azok hitelesíthették a betegkönyvüket, akik választottak maguknak háziorvost. Ha nem, nem kaptak hitelesítést igazoló matricát. Az általános orvos, a fogorvos, nők esetében a nőgyógyász, a gyerekek esetében a gyermekorvos közül elég volt, ha az egyik aláírta a nyilatkozatot. Elég nagy tömeg torlódott össze az egészségházakban. Még egy feltételnek eleget kellett tenni. Igazolni kellett, hogy a munkáltató fizette az alkalmazottak utáni járulékokat. Ha a munkáltató ennek a kötelezettségének rendszeresen eleget tett, akkor a még mindig papír alapú könyvecskét fél évre hitelesítették. Eddig a matrica egy vagy két évig volt érvényes. Ezen normális országokban elcsodálkozhatnak, de Szerbiában nagyon sok munkás után nem fizették a járulékokat, sokukat be sem jelentettek. Természetesen, azok a személyek, akiknek sürgős ellátásra volt/van szükségük, jogosultak rá, de később gondok merülhetnek fel. Borsosan megfizettetik.
        Azután 2013 júliusában bejelentették, hogy mégsem kell a régi betegkönyveket elektronikus kártyára cserélni, mert ez 20-30 millió euróba kerülne. A lakosoknak fejenként 400 dinárt kellene fizetniük.  A határidő meghosszabbítását indítványozták a köztársasági parlament augusztusi ülésén. Meg is szavazták: 2016 végére mindenkinek elektronikus betegkönyve lesz. Az új kártya azért lesz jó, mert az egészségházakban, kórházakban nem kell majd órákat várakozni az időpontkérésekre, a vizsgálatokra, nem lesznek több hónapos, éves várólisták, az egészségügyi rendszer ellenőrizhetőbbé válik. Modern rendszerünk lesz. Az orvosoknak több idejük marad a betegekre, nem papíron, írógépen, számítógépen írogatnak majd. Dr. Zlatibor Lončar egészségügyi miniszter azt is elmondta, hogy mindazok, akik szociális segélyben részesülnek, ingyen kapnak betegkönyvet.
        2016 októberére jutottunk el addig, hogy a Köztársasági Egészségbiztosítási Alap szerzett 8000 betegkönyv-leolvasót. Eddig hiába volt valakinek elektronikus könyve, senki nem tudott vele mit kezdeni, mert nem volt hová dugni. Állítólag az egészségügyi intézmények igazgatói a felelősek, hogy nem működött az egész, mert az ő felelősségük volt megszervezni az elektronikus rendszerre való zökkenőmentes áttérést.  Most azonban már működőképes lett a rendszer, és az új dokumentum tartalmaz minden szükséges adatot – mondták.  Ajánlották azonban, hogy őrizzük meg a régi betegkönyvet is, mivel az újban nem tudják nyilvántartani a beteglap számát és a választott orvos nevét. Logikus kérdésem: Akkor minek kell új betegkönyv?
        A régi betegkönyvek lecserélési ideje december 31-én jár le. Minden polgár köteles igényelni, kiváltani. Kiderült, hogy eddig a lakosok mindössze egyharmada tette ezt meg. A biztosítottaknak 400 dinárt kell fizetniük az új dokumentumért. Meghosszabbítják egyes kirendeltségek munkaidejét, azokét, ahol megnövekedett az új dokumentum kiadásának az igénye. A tolóablakok előtt hatalmas sorok vannak. Rossz nézni az idős, beteg embereket, akik órákig állnak sorban.
        Újabb intézkedést hozott a kormány. Ügy döntöttek, hogy a betegkönyvet az e-közigazgatás segítségével is igényelni lehet. Az időhiányban szenvedőknek ajánlják, a kényelmeseknek, mindazoknak, akik nem szeretnének sorba állni. Kipróbáltam.  Kicsit lassan működik, de működik.
        Először is regisztrálnunk kell a www.euprava.gov.rs honlapon. Még magyarul is kitölthetjük az űrlapokat! Igaz, hogy nem mindent fordítottak le, de legalább a szándék jelen van. Beírjuk a nevünket, címünket, egységes nyilvántartási számunkat (JMBG), telefonszámunkat, e-mail címünket, jelszót kreálunk. Kapunk egy megerősítő mailt, ezután már be is léphetünk a rendszerbe. A szolgáltatások közül kiválasztjuk a Захтев за издавање здравствене картице и замену здравствене књижице здравственом картицом igénylését. Következőként a lakóhelyünk szerinti fiókintézetet. Kitöltjük az űrlapot, majd érkezik elektronikus formában egy befizetőszelvény. Ez tartalmazza a hivatkozási számunkat is. Befizetjük a 400 dináros illetéket e-banking vagy m-banking segítségével, de hagyományos módon is fizethetünk. Ha szeretnénk, hogy a postás hozza az új könyvecskét, akkor 469 dinárba kerül személyenként. Pénzünk megérkezik a Köztársasági Egészségbiztosítási Alap számlájára, az alkalmazottak elkészítik a betegkönyvünket, majd postán küldik, de személyesen is felvehetjük. Ha a gyerekünket is utánunk biztosítottuk, akkor természetesen neki is ki kell tölteni egy űrlapot, és be kell fizetni a 400 vagy a 469 dinárt. A honlapon követhetjük, hogyan is áll „a betegkönyvünk állapota”, mikor kérvényeztünk, fizettünk, elkezdték-e már kidolgozni, kész-e. Az utóbbiról vagy sms-ben vagy e-mailben értesítenek bennünket. Az átlagos várakozási idő 60 nap. Hogy mi lesz, ha valaki megbetegszik január elején, majd kiderül…  A nyugdíjasok megkérhetik az unokáikat, hogy segítsenek nekik kérvényezni az új könyvecskét, de önkéntesek is segítik egyes városokban a számítógéppel nem rendelkező, számítógéphez nem értők igénylését.
        Elképzelhető, sőt állíthatom, hogy biztos lesznek fennakadások az új rendszerben. Hozzá kell szoknunk nekünk is és az orvosoknak is.
        Szerintem azonban nem a betegkönyv a legnagyobb baja a szerbiai egészségügynek. Gond, hogy sok embernek továbbra sincs betegbiztosítása. Gond, hogy az egészségügyi dolgozók bére nem éri el a szerbiai átlagfizetést. Hogy az egészségházakban, kórházakban nincs kötszer, gyógyszer, sokszor embertelen körülmények között dolgoznak. Egy hete voltam nőgyógyásznál, ultrahangos vizsgálaton. Vinnem kellett törölközőt, zselét, gumióvszert, kesztyűt. És „összeomlott a rendszer”. Papírra jegyzetelt a doki bácsi. Sok helyen katasztrofális állapotban vannak a kórtermek, a WC-k, ehetetlen a betegek számára készített étel. Szégyen, hogy nincs mentő, és ha nem életveszélyes sérülésekkel érkezik az egészségházba a páciens, akkor saját családtagjai viszik el a kórházba. Hogy leteremtik az idős embert, mert nem tud szerbül beszélni. Hogy hónapokat, éveket kell várni különböző vizsgálatokra, műtétekre. Ha nem adunk pénzt zsebbe az orvosnak, nem is tekint ránk. Persze, tisztelet a kivételnek.
        Emelem kalapom azok előtt, akik orvosként nem felejtették el esküjüket, mindenkivel egyformán bánnak… Akik mindenkiben az embert látják. Az esendő embert, aki az egészségéért mindent megtenne... 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...