Valahol
a fiók mélyén még őrzöm a régi, barna fedőlapú betegkönyvemet. Abban írja, hogy
mire vagyok allergiás, mikor és mire kaptam vakcinát. Van papír fedelűm is.
Az
elektronikus egészségügyi könyvecskékről először 2010 augusztusában hallottam.
Akkor jelentették be, hogy 2013 végéig minden szerbiai állampolgárnak le kell
cserélnie a papír alapú könyvecskéjét elektronikusra, chippel ellátottra.
Valjevóban próbálták ki először a rendszert. Nem nagy sikerrel. Nem voltak
leolvasók, a nővérek, orvosok azt sem tudták, mit kezdjenek az új bankkártyára
hasonlító lapocskával. Pedig számítógépes összeköttetésben voltak a kórházak,
az egészségházak, a gyógyszertárak. Tény, hogy a papír könyvecskék szétszakadtak,
sűrűn kellett cserélni őket. Leestek róla a matricák, melyek a könyvecske
hitelességét bizonyították.
2011
decemberében új egészségügyi okmányokról szóló szabályzat lépett hatályba, és csak
azok hitelesíthették a betegkönyvüket, akik választottak maguknak háziorvost. Ha
nem, nem kaptak hitelesítést igazoló matricát. Az általános orvos, a fogorvos, nők
esetében a nőgyógyász, a gyerekek esetében a gyermekorvos közül elég volt, ha
az egyik aláírta a nyilatkozatot. Elég nagy tömeg torlódott össze az
egészségházakban. Még egy feltételnek eleget kellett tenni. Igazolni kellett,
hogy a munkáltató fizette az alkalmazottak utáni járulékokat. Ha a munkáltató
ennek a kötelezettségének rendszeresen eleget tett, akkor a még mindig papír
alapú könyvecskét fél évre hitelesítették. Eddig a matrica egy vagy két évig
volt érvényes. Ezen normális országokban elcsodálkozhatnak, de Szerbiában
nagyon sok munkás után nem fizették a járulékokat, sokukat be sem jelentettek. Természetesen,
azok a személyek, akiknek sürgős ellátásra volt/van szükségük, jogosultak rá,
de később gondok merülhetnek fel. Borsosan megfizettetik.
Azután
2013 júliusában bejelentették, hogy mégsem kell a régi betegkönyveket
elektronikus kártyára cserélni, mert ez 20-30 millió euróba kerülne. A
lakosoknak fejenként 400 dinárt kellene fizetniük. A határidő meghosszabbítását indítványozták a
köztársasági parlament augusztusi ülésén. Meg is szavazták: 2016 végére
mindenkinek elektronikus betegkönyve lesz. Az új kártya azért lesz jó, mert az
egészségházakban, kórházakban nem kell majd órákat várakozni az
időpontkérésekre, a vizsgálatokra, nem lesznek több hónapos, éves várólisták,
az egészségügyi rendszer ellenőrizhetőbbé válik. Modern rendszerünk lesz. Az
orvosoknak több idejük marad a betegekre, nem papíron, írógépen, számítógépen
írogatnak majd. Dr. Zlatibor Lončar egészségügyi miniszter azt is elmondta, hogy
mindazok, akik szociális segélyben részesülnek, ingyen kapnak betegkönyvet.
2016
októberére jutottunk el addig, hogy a Köztársasági Egészségbiztosítási Alap
szerzett 8000 betegkönyv-leolvasót. Eddig hiába volt valakinek elektronikus
könyve, senki nem tudott vele mit kezdeni, mert nem volt hová dugni. Állítólag az
egészségügyi intézmények igazgatói a felelősek, hogy nem működött az egész,
mert az ő felelősségük volt megszervezni az elektronikus rendszerre való
zökkenőmentes áttérést. Most azonban már
működőképes lett a rendszer, és az új dokumentum tartalmaz minden szükséges
adatot – mondták. Ajánlották azonban,
hogy őrizzük meg a régi betegkönyvet is, mivel az újban nem tudják
nyilvántartani a beteglap számát és a választott orvos nevét. Logikus kérdésem:
Akkor minek kell új betegkönyv?
A
régi betegkönyvek lecserélési ideje december 31-én jár le. Minden polgár
köteles igényelni, kiváltani. Kiderült, hogy eddig a lakosok mindössze
egyharmada tette ezt meg. A biztosítottaknak 400 dinárt kell fizetniük az új
dokumentumért. Meghosszabbítják egyes kirendeltségek munkaidejét, azokét, ahol
megnövekedett az új dokumentum kiadásának az igénye. A tolóablakok előtt hatalmas
sorok vannak. Rossz nézni az idős, beteg embereket, akik órákig állnak sorban.
Újabb
intézkedést hozott a kormány. Ügy döntöttek, hogy a betegkönyvet az
e-közigazgatás segítségével is igényelni lehet. Az időhiányban szenvedőknek
ajánlják, a kényelmeseknek, mindazoknak, akik nem szeretnének sorba állni. Kipróbáltam.
Kicsit lassan működik, de működik.
Először
is regisztrálnunk kell a www.euprava.gov.rs
honlapon. Még magyarul is kitölthetjük az űrlapokat! Igaz, hogy nem mindent
fordítottak le, de legalább a szándék jelen van. Beírjuk a nevünket, címünket, egységes
nyilvántartási számunkat (JMBG), telefonszámunkat, e-mail címünket, jelszót
kreálunk. Kapunk egy megerősítő mailt, ezután már be is léphetünk a rendszerbe.
A szolgáltatások közül kiválasztjuk a Захтев за издавање здравствене картице и
замену здравствене књижице здравственом картицом igénylését. Következőként a
lakóhelyünk szerinti fiókintézetet. Kitöltjük az űrlapot, majd érkezik
elektronikus formában egy befizetőszelvény. Ez tartalmazza a hivatkozási
számunkat is. Befizetjük a 400 dináros illetéket e-banking vagy m-banking
segítségével, de hagyományos módon is fizethetünk. Ha szeretnénk, hogy a postás
hozza az új könyvecskét, akkor 469 dinárba kerül személyenként. Pénzünk
megérkezik a Köztársasági Egészségbiztosítási Alap számlájára, az alkalmazottak
elkészítik a betegkönyvünket, majd postán küldik, de személyesen is felvehetjük.
Ha a gyerekünket is utánunk biztosítottuk, akkor természetesen neki is ki kell
tölteni egy űrlapot, és be kell fizetni a 400 vagy a 469 dinárt. A honlapon
követhetjük, hogyan is áll „a betegkönyvünk állapota”, mikor kérvényeztünk, fizettünk,
elkezdték-e már kidolgozni, kész-e. Az utóbbiról vagy sms-ben vagy e-mailben
értesítenek bennünket. Az átlagos várakozási idő 60 nap. Hogy mi lesz, ha
valaki megbetegszik január elején, majd kiderül… A nyugdíjasok megkérhetik az unokáikat, hogy
segítsenek nekik kérvényezni az új könyvecskét, de önkéntesek is segítik egyes
városokban a számítógéppel nem rendelkező, számítógéphez nem értők igénylését.
Elképzelhető,
sőt állíthatom, hogy biztos lesznek fennakadások az új rendszerben. Hozzá kell
szoknunk nekünk is és az orvosoknak is.
Szerintem
azonban nem a betegkönyv a legnagyobb baja a szerbiai egészségügynek. Gond,
hogy sok embernek továbbra sincs betegbiztosítása. Gond, hogy az egészségügyi
dolgozók bére nem éri el a szerbiai átlagfizetést. Hogy az egészségházakban,
kórházakban nincs kötszer, gyógyszer, sokszor embertelen körülmények között
dolgoznak. Egy hete voltam nőgyógyásznál, ultrahangos vizsgálaton. Vinnem
kellett törölközőt, zselét, gumióvszert, kesztyűt. És „összeomlott a rendszer”.
Papírra jegyzetelt a doki bácsi. Sok helyen katasztrofális állapotban vannak a
kórtermek, a WC-k, ehetetlen a betegek számára készített étel. Szégyen, hogy
nincs mentő, és ha nem életveszélyes sérülésekkel érkezik az egészségházba a
páciens, akkor saját családtagjai viszik el a kórházba. Hogy leteremtik az idős
embert, mert nem tud szerbül beszélni. Hogy hónapokat, éveket kell várni
különböző vizsgálatokra, műtétekre. Ha nem adunk pénzt zsebbe az orvosnak, nem
is tekint ránk. Persze, tisztelet a kivételnek.
Emelem
kalapom azok előtt, akik orvosként nem felejtették el esküjüket, mindenkivel
egyformán bánnak… Akik mindenkiben az embert látják. Az esendő embert, aki az
egészségéért mindent megtenne...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése