Kevés
országban van olyan, hogy a gyerekek már általános iskolában négy nyelvet
tanulhatnak. Egy magyar anyanyelvű kisdiák már első osztályban az anyanyelvén
kívül megismerkedik a szerbbel, mint környezetnyelvvel, és legtöbbször az
angollal, mint idegen nyelvvel. Utóbbi
iskolánként változik, lehet német, francia, olasz, orosz is. Ötödiktől pedig a
már meglévőek mellett bekerül az órarendbe a második idegen nyelv is, ami
szintén iskolánként változik, de legtöbb helyen a németről van szó.
A
nyelvek tanulása folytatódik a középiskolában, majd az egyetemen is.
Valami
hiba van a rendszerben. Az oktatásügyben dolgozók „tálcán” kínálják a nyelvek
tanulását, ingyen, nem kell hozzá különóra, de valljuk be, nem sokan ismerünk
olyan embert a környezetünkben, aki 4 nyelven beszélne. Egy középiskolát
végzett fiatal 12 évig tanult magyarul, szerbül, angolul, meg 8 évig németül. Nem
mondom, hogy eladhatják külföldön, de nem sok épkézláb mondatot tud összehozni.
Most a nagy átlagról beszélek. Valahol ez nagyon szomorú.
Kezdjük
az anyanyelvvel. Régen édesanya-nyelvnek nevezték. Ma már sokan édes
anyanyelvként emlegetik. Mindenki tudja, hogy azt a nyelvet nevezzük
anyanyelvnek, melyet szüleinktől tanultunk, amelyet a mindennapi életben
használunk, amelyen a gondolatainkat a legkönnyebben kifejezzük. A nyelvet, amellyel
azonosulunk. A nyelvet, amelyen álmodunk. Nagyon fontos, hogy gyermekek az
anyanyelvükön tanulhassanak, hiszen már számtalan felmérést készítettek, és
mind azt bizonyítja, hogy a gyermek a saját anyanyelvén tudja elsajátítani a legkönnyebben
az ismereteket. A közösség fennmaradása szempontjából is fontos, hogy a magyar
identitást a magyar iskolákban adják tovább. Anyanyelvünk megőrzése tőlünk
függ. Tőlünk függ, hogy olvasunk-e magyar sajtót, nézünk-e magyar adásokat,
hallgatunk-e magyar rádióműsorokat. Hivatalosan használhatjuk anyanyelvünket a
bíróságon, jogunk van rá. Jogunk van magyarul tanulni, az egyetemeken magyarul
felvételizni. Sokan ezért mennek magyarországi egyetemekre, mert úgy érzik,
hogy szerb nyelven nem lennének képesek befejezni az iskolát, anyanyelvükön
sokkal jobban haladnak. Nem kellene, hogy sérelem, megkülönböztetés érjen
bennünket azért, mert magyarnak valljuk magunkat. Nem kellene, néha mégis ér.
Sokkal
jobban felértékelődött a magyar nyelv Szerbiában a magyar állampolgárság
bevezetése óta. Azok is elkezdtek magyarul tanulni, akik eddig ezt nem
tartották fontosnak. Akiket kiskorukban nem tanított meg a nagymamájuk. Mert
könnyebb volt szerbül beszélni a gyerekkel. Mekkorát vétettek akkor… Most meg
kell az útlevél, hogy külföldre menjen dolgozni… Szenvednek a legszebb, a kínai
után a legnehezebb nyelvvel… Az ö, ő, ü, ű kimondásával…
A
tanító nénik, magyar szakosok éjszakába nyúlóan javítják a gyerekek helyesírási
hibáit. Milliószor elmondják, hogy a lesz szót egy sz-szel írjuk. Az egyet meg
egy gyével. A hülyét meg ly-nal. Hogy különbség van a kelet, kellett és kellet között.
Vagy a mellett és mellet között. Hogy a múlt idő jele a –t, -tt. Hogy a
mondatot nagy kezdőbetűvel kezdjük. Van írásjel is a mondat végén. Még sincs nagy
foganatja. Elég, ha csak végignézünk a facebook kiírásokat. Van minden, mint
karácsonykor. Most nem az idősebb generáció helyesírásáról beszélek, hanem a
tizenévesekéről. Igénytelenül írnak, sokszor trágár szavakat használnak, a
helyesírásuk katasztrofális egyeseknek. Ők azok, akik szeretnek mindenhez
hozzászólni, szeretnek írni, de nem tudnak. Pedig van már helyesírás ellenőrző
program, gondolkodni sem kell sokat, aláhúzza a helytelenül írt szavakat. És
nem sokáig tart letölteni a magyar billentyűzetet sem…
Az
angol nyelvet értik és beszélik a legtöbben az anyanyelv mellett. Hogy miért?
Angol zenét hallgatnak, sok játék csak ezen a nyelven elérhető, feliratos
filmeket néznek, hallják az angol szöveget. Meg valahol ez érdekli őket a
legjobban. A világnyelv. A tehetősebb szülők különórára küldik a gyereküket.
Fizetnek érte rendesen, hiszen nem olcsó a 45 perces okítás. Már az ovisok is
külön angolra járnak, ez folytatódik a későbbiekben is. Nem hiszem, hogy valaki
is készített volna kimutatást, de szerintem a matematika mellett angol
különórára járnak a legtöbben.
Az
utóbbi pár évben megnőtt a németet tanulók aránya is. Hányan fogják a fejüket,
hogy miért is nem figyeltek jobban oda az iskolában, miért is nem tanulták meg
időben az egészet… Sokan mentek vagy mennének ki Ausztriába, Németországba
dolgozni, és a munkaadók legalább minimális nyelvtudást követelnek. Némettanár
barátnőmmel alig tudunk egyeztetni kávézás ügyben, mert sosem ér rá, minden
perce foglalt, reggeltől estig felnőtteknek magyarázza a derdiedast.
Ami
számomra a legérdekesebb, hogy a szerb nyelvvel hadilábon állnak a fiatalok és
az idősek egyaránt. Az utóbbi évtizedekben jelentősen megváltozott a falvak,
városok nemzetiségi összetétele. Régen, sok „tiszta” magyar falu volt, és sehol
sem volt szükség a szerb nyelv használatára. Sem a postán, sem az orvosnál, sem
a boltban, sem az iskolában. Mindenhol megértettek bennünket. A férfiak a
katonaság ideje alatt tanultak meg szerbül. Ma már nincsenek színmagyar falvak,
az orvos, a postai alkalmazott, a kataszter munkatársa sem érti a mi
anyanyelvünket. Hiába van jogunk, ez a gyakorlatban nem mindig működik.
Olyan
helyeken, ahol még játszanak a gyerekek az utcán, és a szomszédban más nemzetiségűek
is vannak, sokkal könnyebben megy a nyelvtanulás. Játék közben magukba szívják a
környezet nyelvét. Az iskolában tanulnak a legkevesebbet. A szerb, mint
környezetnyelv tanítása nem hatékony. Az olvasókönyvük tele van nehezebbnél
nehezebb szövegekkel. Aki írta, szerkesztette még nem látott olyan tizenévest,
aki nem beszéli a szerb nyelvet. Aki nem érti, hogy vannak olyan diákok,
akiknek a tanórákon kívül nincs lehetősége megszólalni szerbül. Az olvasmányok
nyelvezete archaikus, semmi gyermekközpontúság nincs benne. A házi feladatokat
általában a szülők oldják meg. Én is gyártottam kilószámra. Azután a fiamnak
lett egy szerb anyanyelvű barátnője, és mire képes a szerelem, megtanulta a
nyelvet. A székmelegítős diákok boldogulnak a legjobban. Ők bemagolják a
kérdésekre a választ, ezt tökéletesen leírják a dolgozatban, és már ötöst is
kaptak. Az, hogy a boltban nem tudnak egy kenyeret sem kérni szerbül helyesen, az
nem tartozik a tananyaghoz. Vagy hogy még egy buszjegyet sem tudnak venni
középiskolásként. Sokan meg sem mernek
szólalni szerbül, mert félnek, hogy hibásan fejezik ki magukat. Ez az idősebb
generációra is vonatkozik, pedig nagyon lényeges lenne, hogy beszéljenek, mert
csak így fejleszthetik tudásukat. Olvassanak, barátkozzanak… Több fiataltól
hallottam, hogy nem is érdekli a szerb nyelv, nem is akarja megtanulni. Ezen a
hozzáállásukon is változtatni kellene, ha Szerbiában szeretnének élni és
dolgozni. Szerintem bárhol is élünk, ismernünk kell az állam nyelvét. Ha
Izbirigiszben izbirigiszül beszélnek, akkor azt.
A
Magyar Nemzeti Tanács igyekszik segíteni. Már évek óta. Ilyen stratégia, meg
olyan stratégia. A könyvek még mindig a régiek. Figyelemmel kísérem, hogy mi
történik az ügyben. A pedagógusok már több helyen elmondták, hogy a
beszédközpontúságra kell helyezni a hangsúlyt, a szókincset kell bővíteni. Bele kell vinni a tanításba azokat a
módszereket, amelyeket az idegen nyelv tanításánál alkalmaznak, mégpedig nagyon
sikeresen.
A
szerbiai oktatási minisztérium létrehozott egy munkacsoportot, amely a szerb,
mint környezetnyelv tantárgyra egy új tanmenet dolgoz ki, tankönyv is készül majd
minden osztályra. Alapszint, középszint és haladószinten fognak standardokat
kidolgozni. Homogén környezetből származó fiataloknak kell teljesíteni
alapszinten (Magyarkanizsa, Zenta), középszinten nem homogén környezetben élő
fiataloknak (Nagykikinda, Nagybecskerek, Újvidék), harmadik csoportba pedig
azok a családok tartoznak, amelyek a legközelebb állnak a szerbhez, és
valójában anyanyelvi szinten beszélik (horvátok, szlovákok).
Örömmel
olvastam a Magyar Szó cikkét, Mihályi Katalin írását, ahol Vicsek Annamária, az
oktatási minisztérium államtitkára nyilatkozik arról, hogy a Szerbiai Oktatási
Tanács elfogadta a szerb, mint nem anyanyelv oktatásának standardjait. Esély
van arra, hogy a jövő tanévtől új tantervek lépnek életbe. A következő linken olvasható a beszélgetés:
Úgy legyen. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése