2016. december 6., kedd

PISA-TESZT. HOL VAGYUNK MI?

                December 6-án hozták nyilvánosságra a nemzetközi PISA-teszt (Programme for International Student Assessment) eredményeit, melyeket a 2015-ös tesztek alapján állítottak össze. Ez a legnagyobb oktatási felmérés, háromévente végzik el. Tavaly 72 ország 540 ezer diákjainak tanulási eredményeit vizsgálták. Négy területre helyezték a hangsúlyt: szövegértés, matematika, természettudomány, problémamegoldás.
        A dobogó legfelső fokára Szingapúr került, őket követi Japán, Észtország, Kína, Finnország. Az észtek az utóbbi időben hatalmas fejlődést mutattak, míg a finn oktatási rendszer továbbra is bizonyítja, hogy valamit jól csinálnak. Valójában minél fejlettebb, minél gazdagabb egy társadalom, annál többet tudnak az iskolások is. Ezekben az országokban rájöttek, hogy az oktatásba ölt pénz jó befektetés.
        Szingapúr első helye egy sikertörténet. 1965-ben vált független országgá, és népességének túlnyomó többsége iskolázatlan, írástudatlan volt. Azóta hatalmas változások történtek. Az oktatást tartják az egyik legmegtérülőbb befektetésnek. Az állami költségvetés 25%-át fordítják oktatási célokra. A vezetők felismerték, hogy magas színvonalú tanárképzésre van szükség. Nem lehet mindenkiből tanár. A jelölteknél felmérik a szakmai tudás mellett azokat a készségeket is, hogy valóban alkalmasak-e a tanári pályára, van-e hivatástudatuk. Náluk a tanítás nem egyszerűen foglalkozás, hanem valóban hivatás. Fontos az is, hogy megfizessék a tanárok munkáját, vannak egyéb anyagi juttatások, bónuszok. Csak a legjobbak maradnak meg a pályán.  A tanárok naprakészek, változtathatnak menet közben is a tanterven, a továbbképzésekért nem kell fizetniük. Tanulnak egymástól, megosztják tapasztalataikat. A kezdő tanárok munkáját az idősebb, tapasztaltabb kollégák segítik. Hatalmas megbecsülést élveznek. A diákok is aktív részesei az óráknak. Logikai feladatokat oldanak meg, fejlesztik a kreativitásukat, a gyakorlatban is megtapasztalják a tanultakat.
        A finn oktatási rendszert már nálunk is több alkalommal emlegették, több oktatási miniszter is nyilatkozta, hogy majd veszünk át tőlük ezt-azt. Ott rájöttek, hogy a kevesebb, több. 7 évesen indulnak iskolába a finn gyerekek. 9 óra körül kezdődik a tanítás, 2-kor fejeznek. A tanórákat 15-20 perces szünetek szakítják meg, amit a diákok gyakran a szabadban töltenek. Felfrissülés után könnyebben tudnak összpontosítani az újabb anyagrészre. Egy osztályban 15-20 tanuló van. A finn diákok kapják a legkevesebb házi feladatot a világon, különórákra sem kell járniuk.  Egy tanárnak átlagban napi négy órája van. Hat évig tanítja ugyanazokat a gyerekeket. Finnországban sem lehet mindenki tanár, csak a jelentkezők 10%-át veszik fel az egyetemre, több ezer felvételizőt utasítva vissza évente.
        A 15 évesek olvasási, matematikai és természettudományos képességeit összegző, nemzetközi tanulói teljesítménymérési program szerint Magyarországon 2009 óta mindhárom területen nőtt a rosszul teljesítő diákok aránya. A Mikulás-napi híradások semmi másról nem szólnak, csak azt mondják ezerrel, hogy soha nem volt még ilyen rossz a magyar diákok eredménye. Kérik a felelősök lemondását. 2015-ben összesen 200 iskola 5600 tanulója töltötte ki a teszteket. Főleg matematikából romlottak az eredmények. A lista utolsó negyedében van Magyarország. Gondolom, a szakemberek még sokat vitatkoznak majd a miérteken.  
        Mi újság nálunk? Szerbia 2003-tól vesz részt a nemzetközi projektumban. Tavaly az illetékes szaktárca mulasztásai miatt kimaradt. Felelősségre vonták az illetékeseket? Fogadhatunk egy csokiban, hogy nem.
        Ha a 2012-es eredményeket nézzük, akkor a szerbiai diákok PISA-teszt eredményei a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országainak és a legtöbb EU-tag átlaga alatt maradt. Ami bíztató, hogy a szerbiai átlagnál jobban teljesítettek a vajdasági magyar diákok. Szerbia az elért 449 ponttal 45 pontos lemaradásban van az OECD országainak átlaga mögött a matematika terén, a lemaradás pedig valamivel nagyobb az olvasás és az írás terén. A diákok több mint egyharmadának okoz gondot az olvasás, a számolás és a tudomány, sőt a matek tízből majdnem négy diáknak okoz komoly nehézségeket.
        Ez azért jelent valamit. Nem biztos, hogy minden jól működik. Hogy jó az oktatási program. Hogy az a jó, ha a lexikális tudásra helyezik a hangsúlyt. Hogy nagy mennyiségű tananyagot kell elsajátítani. Hogy ennyire leterheltek a gyerekek. Fegyelem meg nincs.  Hasznosítható tudásra lenne szükség. Gyakorlatiasabb tankönyvekre. Változtatni kellene a tanulási szokásokon. Példát kellene venni fejlődő országokról.
        Jó lenne, ha országunk oktatási szakértői felfedeznék a rendszer erősségeit meg gyengeségeit, és rájönnének, hogy milyen hosszú távú gazdasági hozadéka lenne, ha javítanának az oktatás minőségén. Oktatás nincs tanár nélkül. Meg kellene őket is becsülni. Mint Szingapúrban, Finnországban. Nem az átlagfizetés alatti összeget kellene kapniuk. Egyébként szerintem is a kevesebb néha több! Kevesebbet alaposabban, élményszerűbben, gyakorlatiasabb, életszerűbb példákon kellene tanítani. Több hasonló feladatot megoldani a begyakorláshoz, megértéshez. Nagyon sok tankönyv nem gyermekközpontú. Bevallom, én is csalok néha a gyerekeimmel. Hagyom őket játszani, pihenni, én meg színezek, fogalmazást írok…
        Jelen pillanatban Szerbiában csak butítanak bennünket. Lehet, hogy ez a cél? Ezért nem vettünk részt a felmérésen, mert nem dicsekedhetnénk az eredményekkel?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...