A kínai vezetők kitalálták, hogy szorosabbra
fűzik gazdasági kapcsolataikat a térségünkben. Vágyakoznak sok mindenre a közép-kelet-
és kelet-európai országok, a kínaiak meg számolgattak, és úgy döntöttek, hogy
megéri nekik pénzt adni a vágyakozóknak.
Csúcstalálkozóra hívták az országok kormányfőit
Budapestre. Megérkezett Li Ko-csiang kínai miniszterelnök is. Új üzleti,
befektetési, kereskedelmi lehetőségeket keres. Kemény matematika áll a dolog
mögött, nem csak szeretetből mosolyog. Hitelt ajánl. Kamattal. Adja a pénz, meg
hozza a munkásait. Nem munkahelyteremtő beruházási szándékkal érkezett. 16+1.
Ezen a néven fut a találkozó. Már hatodik alkalommal. Van üzleti fórum is, ahol
több száz kínai és kelet-közép-európai vállalat vezetői köthetnek üzletet.
Pesten kezelget Orbán Viktor és Ana
Brnabić. Büszkék, hogy a
kínai pénz majd felvirágoztatja a két országot. Örülnek, hogy lesz Budapest–Belgrád
vasútvonal. Igaz, hogy vagy 2 milliárd dollárba kerül csak a szerbiai szakasz, de
a miénk lesz. Még a dédunokáink is fizetni fogják a hitel részleteit... Ez a
világ legdrágább vasúti befektetése. A szakemberek kiszámolták, hogy 2400 év
múlva térül Szerbiának és Magyarországnak... Megéri? Ki tudja, mit szállítanak
majd az Új Selyemúton...
A politikusok csak megnyitották a
kapukat. A munkát a gazdasági, üzleti szakemberek végzik el. Kínába szállítják a
kukoricát, és még magyar mézet is lehet ott vásárolni egyszer. Szerbiába is
áramlik a kínai pénz, épül az autópálya, érkeznek a „kici kínaiak“ befektetni...
Magyarország kiírta a közbeszerzési
pályázatot a magyar oldalon lévő 152 km vasútvonal felújítására. 550 milliárd
forintról van szó... Kamatokkal 750 milliárdról... Vagyis 1 km = 5 milliárd
forint.
Szerbia jobban áll. Ma már el is
indulnak a munkálatok a Belgrád központi megállója és az Ópázova közötti 35
kilométeres szakaszon. Ez a rész alig 350 millió dollárba kerül, és ha elkészül,
a vonatok 200 kilométeres óránkénti sebességgel repesztenek...
Jelen pillanatban nyolc óra hosszáig
tart vonattal Budapestről Belgrádba jutni. Ha kész lesz egyszer az új pálya (a
tervek szerint 3-4 év), ez 3 és fél órára csökken. És a magyar oldalon „csak“
160-nal suhannak a vonatok...
Én már annak is örülnék, ha a vonat néha 50-nel menne Újvidék és Szabadka között. Ha kevesebbet késne, ha kevesebbet várakozna...
Én már annak is örülnék, ha a vonat néha 50-nel menne Újvidék és Szabadka között. Ha kevesebbet késne, ha kevesebbet várakozna...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése