2016. október 14., péntek

A PEDAGÓGIAI ASSZISZTENS

INKLÚZIÓ
        Az inkluzív oktatás már pár éve aktuális Szerbiában is. Hogy milyen eredményei vannak? A minisztériumi kimutatások szerint biztosan jók. Bevezetését nem fogadták kitörő örömmel a pedagógusok. A hagyományos oktatás nem elég rugalmas ahhoz, hogy elfogadja az inkluzív oktatás elveit. A szülők sem díjazták. Még a szakemberek is vitatkoztak róla. Sokan mellette érvelnek, és sokan ellene. Tájékozatlanok a kérdésben, bizonytalanok.
        2009-ben lépett érvénybe az új, Az oktatási és nevelési rendszer alapjairól szóló törvény. Minden gyerek normál tagozaton kezdi az oktatást. Ha a pedagógus, szülő észreveszi, hogy a gyerek nem megfelelő ütembe halad, nem képes elsajátítani az anyagot, akkor szakértői bizottság dönt arról, hogy milyen terv alapján tanuljon a továbbiakban. Az inkluzív oktatás feladata a sajátos nevelési igényű gyerekek együtt nevelése a többi társukkal együtt. Minél kisebb életkorban találkozik az egészséges gyermek sérülttel, annál könnyebben alkalmazkodik a helyzethez. Természetessé válik számára az elfogadás, a tolerancia, a segítőkészség.
        Sajátos nevelési igényű tanuló az a gyermek, aki a szakértői bizottság véleménye alapján testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság előfordulása esetén halmozottan fogyatékos. Pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott. A gyerekeknek joguk van arra, hogy megfelelő pedagógiai ellátásban részesüljenek. Az osztálylétszám megállapításánál 2 vagy 3 tanulóként veszik számításba. A fogyatékosság típusa szerint más segítséget igényel a nagyothalló, mást egy vak, megint más gondokkal jelentkezik a tanulásban akadályozott tanuló.
        A tanárok továbbképzésekre jártak. Játszottak, különböző helyzetgyakorlatokat végeztek. Papíron minden rendben is működött. Azután beléptek az osztályterembe. Hivatalosan csak két sajátos nevelési igényű gyerek járhat egy osztályba. Faluhelyen, ahol csak egy tagozat van, a gyakorlatban több is. Most képzeljük el egy tanító nénit, akinek több figyelemzavaros, hiperaktív, egy autista, egy mozgáskorlátozott, egy gyakran epilepsziás rohamokkal küzdő, 5 kiváló képességű, több átlagos képességű, egy-két neveletlen gyereket kell megtanítania írni-olvasni. Nem beszélve a szociálisan hátrányos helyzetű diákokról, akik nem jártak oviba, nem szocializálódtak.  Nem irigylem őket. Lehet kutatgatni, meg elméleteket gyártani, irodákban törvényeket hozni, de erre senkit nem készítettek fel az egyetemen. Lehet folyamatosan tanulni, de egy embernek ezt lehetetlen megoldania. Nem tud egy pedagógus figyelni, minőségesen oktatni ilyen körülmények között. Találja fel magát, ezért pedagógus! Gyakran semmilyen segítsége, segédanyaga nincs. Magyar nyelven meg különösen nincs. Nincs tankönyv, külön tanterv, fejlesztő eszközök. Marad a net, feladatlapok nyomtatása. Nincs nevelési tanácsadó, logopédus, pszichológus. Ha városban dolgozik, „nagy iskolában”, akkor igénybe veheti a pedagógus és pszichológus segítségét is. Ha még nagyobb szerencséje van, akkor pedagógiai asszisztens is a munkatársa. 
         Hogyan lehet „minőségi” munkát végezni egy pedagógusnak? Ez egy járatlan út. Biztosan léteznek jó gyakorlatok. A jó szándék, és a vállalkozó kedv fontos, de nem elegendő. Mindez plusz munkát jelent, külön nem fizetik. Nehéz ügy.
PEDAGÓGIAI ASSZISZTENS
Szerbiában megjelent a pedagógiai asszisztens szakma. Nincs minden iskolában ilyen munkahely. Nem is igazán népszerű, minimálbér jár érte. Valójában segíti az iskolában dolgozók munkáját. Szerbiában 175 pedagógiai asszisztens dolgozik (3500 általános és középiskola van), főleg roma nemzetiségűek, és feladatuk elsősorban a roma gyerekek felzárkóztatása. A lényeg, hogy a gyerekek rendszeresen járjanak iskolába, ha nehézségük van a tanulásban, az asszisztens foglalkozik velük. Együttműködik a tanítókkal az órákon. Tájékoztatja a szülőt a gyermeket érintő eseményekről, gondokról. A gyakorlatban legtöbbször helyettesít.
Marija Protić
Marija Protić tanár. Hétéves kislánya elsős. Autista. A szerbiai törvények értelmében gyermekét be kellett íratnia normál tagozatra.
Daniel Pinter
Daniel Pinter 38 éves. Végzettsége szerint jogász. Az egyetem elvégzése után négy évig dolgozott a szakmájában. Váltott. Újságíróként dolgozott a Vajdasági Televízióban. Váltott. Férfi prostituáltként keresi a kenyerét. Női ruhában. Parókában. A szerb nyelv megkülönbözteti a női és hímnemet. Ő azt szereti, ha női nemben emlegetik. Művészneve Dženi. Nyilvánosan vállalja transzszexualitását. Családja elfogadja.
ÖSSZEFÜGGÉS
        Hogy függ össze az inklúzió, a pedagógiai asszisztens, Marija Protić és Daniel Pinter története?
        Marija kislányának segítségre van szüksége a tanulásban, de ehhez nem kapott megfelelő támogatást, a minisztérium nem adott semmilyen segítséget, nem hagyta jóvá a pedagógiai asszisztenst a kis elsősnek. Az anya mindent megtesz, hogy gyereke boldogan járjon iskolába, fejlődjön, még azt is felajánlotta, hogy ő fizeti a segítőt. Ezt nem lehet, mert állítólag nincs megfelelő képesítésű tanár erre a feladatra. A minisztérium pedig nem is ír ki pályázatot ilyen képzésre. Marija hiába kilincselt, telefonált, válaszra sem méltatták. Drasztikus lépésre szánta el magát. Értesítette a sajtó munkatársait, hogy szeretné, ha Daniel lenne hétéves kislánya pedagógiai asszisztense az iskolában. Danielnek van megfelelő képesítése. Ismerik már egymást húsz éve, jó embernek tartja, alkalmasnak e feladatra.
        Ötletét megosztotta a minisztériummal is, válasz még egyelőre nem érkezett. Marija szeretné felhívni a figyelmet, hogy az inklúzió szép és jó dolog, de a gyakorlatban nem igazán működik.
        Minden iskolának kell lennie öltözködési szabályzatnak, amely előírja, hogyan kell megjelenni a diákoknak, tanároknak. Vajon szerepel benne, hogy a férfiak nem járhatnak női ruhában? Gondolt valaki erre?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...