2018. május 16., szerda

POZITÍV DISZKRIMINÁCIÓ?


Szerbiában újabb változások lesznek a nyolcadikosok kisérettségi vizsgáján. Sok változatot ismerhettünk már meg, sokszor változtatták azt, hogy hogyan is számolják a százalékokat, a pontokat, hogyan kapják meg a maximálisan elérhető 100-at. Pedagógus, szülő legyen a talpán, aki ezt követni tudja…
        Mint ismeretes, évekig csak anyanyelvből és matematikából írtak tesztet az általános iskolák végzősei, majd pár éve bevezették a vegyes (kombinált) tesztet is, mely öt tantárgyat ölel fel. A történelmet, a biológiát, a földrajzot, a kémiát és a fizikát. A diákok összesen száz pontot szerezhetnek, és a legújabb változat szerint ebből hatvan pontot (tavaly hetven volt) a hatodik, hetedik és nyolcadik osztályban elért eredményük alapján, negyvenet (tavaly harminc volt) pedig a kisérettségin. Az elmúlt iskolaévben tesztenként 10 pontot gyűjthettek össze a nyolcadikosok, az idén ezt is változtatták. Az anyanyelvi teszten 13, a matematikán szintén 13, az öt tantárgyból álló vegyes teszten pedig 14 pontot lehet majd szerezni. A záróvizsgák végleges eredményeinek közzététele után jöhet a kívánságlisták kitöltése, majd egy hét után kiderül, hogy ki melyik középiskolába jutott be, és következhet az iratkozás.


Elolvastam a legújabb Szabályzatot.  Már a negyedik szakaszban érdekességre bukkantam. Az a diák, aki a hatodik osztályt külföldön fejezte, nem érdekes, hogy milyen jegyei voltak, 20 pontot kap. Semmi átlagszámítás, mintha színkitűnő lett volna. Ha a hetedik vagy a nyolcadik osztályt fejezte a diák külföldön, akkor a meghatározott létszámon felül iratkozhat be a számára kedves középiskolába.


2016-ban meghatároztak egy 50 pontos küszöbértéket, melyet a diákoknak el kell érniük ahhoz, hogy négyéves szakra iratkozhassanak. Ez az idén is érvényes. Ha kevesebb pontot gyűjtenek össze, hároméves szakra mehetnek csak.
A Szabályzat külön fejezetet szentel a roma gyerekek beiskoláztatásának. Ők más rendszer szerint felvételiznek, kedvezőbb feltételek mellett, másként számolják a pontjaikat. Ha nyilatkoznak a nemzetiségükről, hogy romának vallják magukat, akkor az iskolában és a kisérettségin elért pontjaikhoz még 30%-ot hozzátesznek. Ha még szociális segélyt is kapnak, akkor 35%-ot.
        A záróvizsgák körül több botrány is volt az elmúlt években. Kiszivárogtak a feladatok, nem voltak azonosak a szerb nyelvű és magyar nyelvű matematikatesztek. Egyes iskolákban kiemelkedő eredmények születtek, mert az ügyeletes tanárok segítettek a megoldásban. Az oktatási minisztériumnak van egy olyan ötlete is, hogy minden olyan terembe, ahol a teszteket írják, kamerákat szereltetnek be, hogy ellenőrizni tudják a folyamatot. Azt is nyilatkozta a miniszter, hogy nem vidékről érkeznek majd tanárok, hanem minden iskolában az ott dolgozók ügyelnek. Hogy segítenek-e a tanárok a diákoknak? Hamarosan ez is kiderül.

A szülők, diákok még így május közepén sem tudják, hogy milyen középiskolák nyílnak magyar nyelven. Nem nyilatkoznak az illetékesek sem. A minisztérium honlapján megjelent TÁJÉKOZTATÓ tele van hibával.
        Esélyegyenlőség van Szerbiában, azt mesélik…

2 megjegyzés:

  1. Érdekelne,hogy melyik ez a szabályzat? Hol található? Csak annyi van meghatározva hogy van egy ilyen szabályzat,de a forrás megnevezése nélkül. Ha már blogot vezet kedves Emma, akkor ne csak egy screenshottal igazolja, hogy ez így van, tessék megnevezni hogy honnan származik az informàció. Akkor hitelesnek minősülnek az írásai, így viszont csak figyelemfelketésre való félinformációnak minősül az egész.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tisztelt József!
      Köszönöm észrevételét, a következőkben megjelölöm a forrást is. A Szabályzat, melyről írtam, a Pravilnik o upisu učenika u srednju školu. 2018. március 31-én lépett hatályba. A következő linken található: https://www.paragraf.rs/propisi/pravilnik-o-upisu-ucenika-u-srednju-skolu.html
      További jó olvasást!
      Tisztelettel, Emma

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...